Kultura, Z ostatniej chwili

Belíssimo – kornet i puzon. Starosądecki Festiwal zmierza ku finałowi!

Opublikowano: 9 lipca, 2016 o 11:54 pm   /   przez   /   komentarze (0)

Gwiazdą 38. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej najprawdopodobniej pozostanie włoski kwintet kornetów i puzonów Concerto Palatino. W trakcie niezwykle bogatego koncertu muzycy zaprosili widownię do Bolonii przełomu XVI i XVII wieku. Muzyka, która kilka wieków temu była grana głównie we włoskich kościołach, została ponownie odkryta w Starym Sączu, w kościele pw. św. Elżbiety w formie wyrafinowanej wirtuozerii instrumentalnej. W  repertuarze znalazły się zarówno utwory mistrzowskie jak i proste w odbiorze melodie najwybitniejszych włoskich kompozytorów instrumentalistów z epoki baroku, które zrewolucjonizowały muzykę europejską i pomogły rozwinąć technikę gry na instrumentach smyczkowych i dętych w stopniu wcześniej niespotykanym.

W Bolonii zespół dęty z kornetem i puzonem istniał nieprzerwanie przez ponad 200 lat pod nazwą „Il Concerto Palatino della Signoria di Bologna”. W 1987 roku Bruce Dickey i Charles Toet postanowili wskrzesić zespół pod tą samą nazwą, aby ożywić muzykę zapomnianych instrumentów z całą ich wokalicznością i wirtuozerią. Concerto Palatino zajmuje się odkrywaniem zapomnianych pereł muzyki dawnej i przyznawaniem im godnego miejsca obok dzieł powszechnie uznanych mistrzów. Dlatego też oprócz wykonania utworów tak cenionych kompozytorów jak Schütz, Gabrieli i Monteverdi, zespół ma w swoim dorobku premierowe nagrania Maryjnych Nieszporów autorstwa Francesca Cavallego, Missa Maria Concertata (Ave Maria) Christopha Straussa oraz Missa sine nomine (Msza bez nazwy) Giovanniego Pierluigi da Palestrina, które zostały odnalezione w rękopisach Jan Sebastiana Bacha.

Podczas koncertu w Starym Sączu swoim brzmieniem zachwycił kornet – wyjątkowo zwinny instrument muzyczny, zakrzywiony na wzór rogów zwierzęcych, który z niezwykłą precyzją potrafi naśladować ludzki głos. W XVII wieku w połączeniu z puzonem tworzył zawsze zgrany zespół ukazując bogate możliwości brzmieniowe. Podobnie było dzisiejszego wieczoru, a zwłaszcza w trakcie wykonania ekspresyjnej sonaty Giovanniego Cimy, jednego z pierwszych utworów tak nazwanych w historii muzyki.

A już jutro, w niedzielę, na zakończenie tegorocznego Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej powróci prawdziwie rzymski splendor: Corelli i Muffat: „Concerti grossi” w wykonaniu {oh!} Orkiestry Historycznej. Zaprezentują muzykę instrumentalną końca XVII wieku w wielkiej obsadzie wykonawczej. Serdecznie zapraszamy na finałowy koncert i spotkanie z wykonawcami o godz. 19:30 w kościele św. Elżbiety w Starym Sączu.

Starosądeckie.info patronem medialnym Festiwalu.

Komentarze

Partnerzy

herb 112092751_901790209899742_1325318935_n  
"