Kultura, Z ostatniej chwili
Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej w formule hybrydowej
Po raz 42. w Starym Sączu w czasach pandemii w formule hybrydowej z limitowaną możliwością uczestnictwa w koncertach na żywo i wysłuchania koncertów online dla wszystkich chętnych.
Program 42. edycji Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej 2020
- środa 8 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19:30 – inauguracja festiwalu
7 × S: Stary Sącz, Saksonia, Spisz, Schimrak, Schütz i Scheidt
Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus
Spiskie miasta utrzymywały w XVII wieku liczne zespoły muzyczne, które uświetniały również nabożeństwa w tamtejszych farach. Świadectwem tej dawnej świetności jest przede wszystkim repertuar zapisany w tabulaturach organowych przechowywanych obecnie w Lewoczy. Dwie z nich zawierają przede wszystkim utwory polichóralne, w tym muzykę dwóch największych mistrzów działających w Saksonii – Heinricha Schütza i Samuela Scheidta. Słynne Musicalische Exequien Schütza, napisane na okoliczność pogrzebu Heinricha II Reussa z Gery i wydane w postaci druku, który dziś znany jest tylko w niekompletnej postaci, zachowały się w całości jedynie w lewockiej tabulaturze. Styl Schütza i Scheidta, mający swoje źródło w muzyce weneckiej, naśladował z wielkim powodzeniem miejscowy organista i kompozytor Johann Schimrak, który działał w Spiskim Podgrodziu. Te zaskakujące związki repertuarowe Saksonii i Spisza prezentujemy w Starym Sączu jako lokalny przykład muzycznych peregrynacji w interpretacji cenionego krakowskiego zespołu.
Johann Schimrak: Lobe den Herren meine Seele
Johann Schimrak: Jauchzet dem Herren alle Welt
Samuel Scheidt: Sic Deus dilexit mundum
Samuel Scheidt: Ich hebe meine Augen auf zu den Bergen
Heinrich Schütz: Musicalische Exequien
- czwartek 9 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19:30
Adam Jarzębski: Gościniec, albo Canzoni e concerti
Vasa Consort, kier. art. Marcin Szelest
Nowa edycja dzieł zebranych Adama Jarzębskiego, siedemnastowiecznego kompozytora i skrzypka związanego z dworem Zygmunta III Wazy i Władysława IV, przygotowywana przez Marcina Szelesta dla serii „Monumenta Musicae in Polonia”, będzie podstawą rzadkiego przedsięwzięcia – wykonania całego zbioru Canzoni e concerti zawierającego muzykę instrumentalną tego twórcy pisaną w awangardowym stile moderno. Jarzębski w późniejszych latach wydał drukiem Gościniec, będący wierszowanym opisem siedemnastowiecznej Warszawy, ale jego Canzoni e concerti są również swoistym „Gościńcem” – owocem podróży kompozytora, które poprzedzały jego zatrudnienie na warszawskim dworze, a które obejmowały działalność w kapeli elektora brandenburskiego w Berlinie oraz peregrynację po Italii. Odnaleziony w Berlinie rękopis zbioru zachęca do odkrycia na nowo tego pomnika historii muzyki polskiej, który wprowadza nas w barwny świat wirtuozerii instrumentalnej wczesnego baroku.
Adam Jarzębski: zbiór Canzoni e concerti, wykonanie kompletne (27 utworów instrumentalnych)
- piątek 10 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 19:30
Na dworze Fryderyka II
Collegium Sans-Souci, kier. art. Ewa Mrowca-Kościukiewicz
Fryderyk Wielki nie tylko szczycił się utrzymywaniem jednej z najlepszych kapel osiemnastowiecznej Europy, ale sam brał aktywny udział w życiu muzycznym swojego dworu, grając na flecie traverso. Jako mecenas sztuki przyciągał wirtuozów i kompozytorów, którzy występowali w jego zespole i pisali dla niego utwory na najwyższym poziomie. Koncert przypomni wybór repertuaru kameralnego powstałego w kręgu króla Fryderyka, w tym owoc najsłynniejszej wizyty na berlińskim dworze, którą złożył sam Johann Sebastian Bach – sonatę na flet, skrzypce i basso continuo z dedykowanego władcy zbioru Musikalisches Opfer.
Carl Philipp Emanuel Bach: Sonata a moll Wq 148
Jiri Čart: Sonata d moll
František Benda: Sonata a moll
Johann Sebastian Bach: Sonata sopr’il Soggetto Reale, BWV 1079
- sobota 11 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 19:30
Alla maniera italiana
Andrzej Zawisza – klawesyn
Wybitny polski klawesynista, zwycięzca międzynarodowych konkursów i pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, wykona recital złożony z dzieł m.in. Girolama Frescobaldiego, Johanna Jacoba Frobergera i Matthiasa Weckmanna. Program ten ukazuje peregrynację stylu włoskiego na północ Europy. Frescobaldi, najwybitniejszy organista i klawesynista włoski pierwszych dekad XVII wieku, wynalazca i kodyfikator nowego stylu w muzyce na instrumenty klawiszowe, gromadził wokół siebie liczne grono uczniów, do których należał Froberger, późniejszy organista nadworny w Wiedniu i zapalony podróżnik, który zwiedził większość ówczesnych krajów Europy Zachodniej, zawożąc do nich swój specyficzny styl gry i kompozycji, wykształcony pod okiem Frescobaldiego. Dzięki osobistej znajomości z drezdeńskim organistą Matthiasem Weckmannem, który następnie pracował w Hamburgu, Froberger wyeksportował „włoską manierę” na północ Europy, co zaowocowało nie tylko pełną splendoru twórczością kolejnej generacji kompozytorów północnoniemieckich, ale wywarło również znaczący wpływ na wczesną twórczość Bacha. W ten sposób włoska śpiewność i diversità wyznaczyły jeden z trwale dominujących trendów w muzyce baroku.
Johann Sebastian Bach: Preludium h-moll BWV 923
Luzzasco Luzzaschi: Toccata del quarto tuono
Girolamo Frescobaldi: Toccata terza (Libro Primo)
Johann Jacob Foberger: Toccata I (Libro Secondo)
Louis Couperin: Suite in d
Thomas Tomkins: Ground in d
Matthias Weckmann: Toccata [IV] in a
Jean Henry d’Anglebert: Prélude z III Suity d-moll (1689)
Johann Sebastian Bach: V Suita francuska G-dur BWV 810
- niedziela 12 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19:30 – zakończenie Festiwalu
Amandus Ivanschiz na Jasnej Górze
{oh!} Orkiestra Historyczna, kier. art. Martyna Pastuszka
Paulin Amandus Ivanschiz, który urodził się i działał w Austrii, spędził wprawdzie kilka lat w Rzymie, ale nigdy nie był na Jasnej Górze. Wiele z jego licznych kompozycji zachowało się jednak w jasnogórskim archiwum. Tamtejsza kapela czerpała w XVIII wieku swój repertuar z różnych europejskich ośrodków, a w tym przypadku koneksje między klasztorami paulińskimi grały kluczową rolę. Rękopisy z utworami sakralnymi Ivanschiza zawędrowały zatem do sanktuarium, które od wieków stanowiło główny cel polskich peregrynacji. Ta wystawna muzyka, którą osiemnastowieczni pielgrzymi mogli usłyszeć na Jasnej Górze, w symboliczny sposób zamyka festiwal i ukazuje ponadnarodowe znaczenie duchowego centrum Rzeczpospolitej, zabrzmi zaś w wykonaniu znakomitego zespołu z Katowic, prowadzonego przez jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek grających na historycznych instrumentach.
Amandus Ivanschiz: Sinfonia G-dur
Amandus Ivanschiz: Oratorium Primum
Amandus Ivanschiz: Missa Solemnissima s.Ottiliae Virginis
Warunkiem wstępu jest posiadanie programu festiwalowego, który można kupić przy wejściu przed każdy m z koncertów oraz podczas spotkań w Ogródku Festiwalowym (cena 10 PLN). Jeden program, na jedną osobę, na cały festiwal…
W czasie festiwalu, codziennie o 17:00 zapraszamy na spotkanie z artystami i dyrektorem artystycznym Marcinem Szelestem. Sympatyczne spotkanie melomanów przy kawie i słodkościach. Ogród Powiatowej i Miejsko Gminnej Biblioteki Publicznej przy ul. Mickiewicza 33.
ZAPRASZAMY!
Maria Król: „Hipokryzja. Przekazaliście Ośrodek Zdrowia na kolejne 10 lat emerytkom”
Comber z jelenia najlepszym daniem w Powiatowym Konkursie Kulinarnym „Dzikie Smaki Sądecczyzny
Śp Janusz Szkaradek
Drzej. on Starostwo Powiatowe zmieniło klasyfikacje gruntów. Gigantyczne podatki
1 listopada, 2024 o 4:26 pmJa on Starostwo Powiatowe zmieniło klasyfikacje gruntów. Gigantyczne podatki
31 października, 2024 o 4:33 pm19 listopad 2017r. – Zoduski Muzykonckie – Moje Blog on Zoduski Muzykonckie Związku Podhalan w Łącku
10 października, 2023 o 10:49 pm