Wydarzenia, Z ostatniej chwili
Starosądeckie podróże muzyczne
Aby odpocząć od codziennego zgiełku i popaść w kontemplacyjny nastrój ujmującej muzyki z minionych epok nie trzeba daleko podróżować. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, który odbędzie się już w tym tygodniu, to najstarszy festiwal tego typu w Polsce. Na melomanów czeka cykl przejmujących koncertów, które odbędą się codziennie od najbliższej środy do niedzieli, o godz. 19.30 w starosądeckich kościołach lub w Sokole.
Tegoroczny, międzynarodowy repertuar na pewno zafascynuje i skłoni do refleksji każdego, kto zdecyduje się spędzić kilka najbliższych wieczorów na wyjątkowych koncertach. Hasłem przewodnim 38. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej są muzyczne przełomy.
– Każdy przełom jest zakłóceniem regularności, które powoduje trwałą zmianę. Fascynuje, przykuwa uwagę, skłania do refleksji; wytrąca z utartych kolein. Czasami ujmuje pięknem, innym razem trwoży. Myślę, że uchwycenie wybranych momentów z historii muzyki minionych stuleci, które można określić jako przełomowe, będzie bardzo interesującym doświadczeniem. To oczywiście, jak zawsze, skromny wybór spośród bardzo wielu możliwości, ale prezentujący muzykę piękną, z pewnością ujmującą (może nawet porywającą?), w przekroju od późnego średniowiecza do romantyzmu. Jestem przekonany, że zarówno repertuar, jak i wykonawcy zdobędą serca melomanów, którzy zdecydują się na uczestnictwo w starosądeckim festiwalu. Serdecznie zapraszam na tą muzyczną podróż do Starego Sącza, miasteczka z klimatem – powiedział Marcin Szelest, dyrektor artystyczny festiwalu.
Na koncercie inauguracyjnym, który odbędzie się 6 lipca w Starym Sączu w domu parafialnym, zespół muzyki dawnej Harmonia Sacra zaprezentuje utwór włoskiego kompozytora Emilio de Cavalieri pt. Rappresentazione di Anima, et di Corpo (Dusza i Ciało), zwany często „operą duchową” skomponowany w roku 1600 i powszechnie uznawany za sygnał nadejścia nowej epoki – baroku.
Jest to dzieło uznawane za pierwsze w historii muzyki zanotowane oratorium. Alegoryczne w stylu koncertującym jako pro-oratorium, przedstawia odwieczny dualizm duszy i ciała za pomocą zróżnicowanych charakterem arii, recytatyw o prężnej rytmice oraz rozbudowanych partii deklamacyjnych chórów i tańca.
Muzyka jest jedną z tych uniwersalnych sztuk, które są zrozumiałe bez względu na bariery językowe czy narodowość. Dlatego starosądeckie spotkania przy muzyce są tak ważne dla budowania kulturowych więzi i niwelowania barier językowych. Tegoroczna edycja festiwalowa odbywa się pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Andrzeja Jeża oraz przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.
Program
środa 6 lipca, godz. 19:30, sala parafialna przy kościele św. Elżbiety
Emilio de’ Cavalieri (ok. 1550-1602): Rappresentatione di Anima, et di Corpo (1600) Harmonia Sacra
czwartek 7 lipca, godz. 19:30, kościół Sióstr Klarysek
Guillaume de Machaut: wiara, miłość i melancholia Ars Cantus
piątek 8 lipca, godz. 19:30, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari
Franz Schubert: Die schöne Müllerin Jan Van Elsacker – tenor Anthony Romaniuk – fortepian
sobota 9 lipca, godz. 19:30, kościół św. Elżbiety
Narodziny wirtuozerii instrumentalnej Concerto Palatino niedziela
10 lipca, godz. 19:30, kościół św. Elżbiety
Corelli i Muffat: Concerti grossi {oh!} Orkiestra Historyczna
Śp Maria Listkiewicz, Cesarczyka
MEN przekazuje materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym
Paczka dla Małopolskiego kombatanta
Drzej. on Starostwo Powiatowe zmieniło klasyfikacje gruntów. Gigantyczne podatki
1 listopada, 2024 o 4:26 pmJa on Starostwo Powiatowe zmieniło klasyfikacje gruntów. Gigantyczne podatki
31 października, 2024 o 4:33 pm19 listopad 2017r. – Zoduski Muzykonckie – Moje Blog on Zoduski Muzykonckie Związku Podhalan w Łącku
10 października, 2023 o 10:49 pm